Met de nieuwe versie van de succesvolle schrijfmethode Pennenstreken leert elk kind op de basisschool snel en leesbaar schrijven. Ons motto is: schrijven leer je voor jezelf. Alle schrijfopdrachten in deze nieuwe schrijfmethode zijn functioneel en sluiten naadloos aan bij het lees- en spellingonderwijs op de basisschool. En u kiest zelf hoe u uw leerlingen wilt leren schrijven: met verbonden schrift of blokschrift.
In de nieuwe versie van Pennenstreken leren kinderen in de eerste helft van groep 4 hoofdletters schrijven. In de tweede helft van groep 4 is het leren schrijven gekoppeld aan de leerlijn spelling. Het doel is om een leesbaar en vlot te schrijven eigen handschrift te realiseren.
Koppeling met spelling
In groep 4 wordt er een koppeling gemaakt tussen spellingsdidactiek en Pennenstreken. Spellingsmoeilijkheden worden in Pennenstreken herhaald en toegepast in extra woorden, bijvoorbeeld woorden schrijven met ij en ei. De schrijflessen van Pennenstreken sluiten aan bij de referentiedoelen voor spelling, zoals die bijvoorbeeld worden gebruikt in Spelling in beeld. Zo wordt de tijd die nodig is om te leren schrijven in groep 4 efficiënt gebruikt.
Koppeling met andere vakgebieden
Nadat leerlingen in groep 3 alle kleine letters hebben leren schrijven, is het in groep 4 tijd voor de hoofdletters. Er wordt een koppeling gelegd met andere vakgebieden, zoals bijvoorbeeld zaakvakken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het automatiseren van hoofdsteden en landen en het schrijven van namen van hoofdsteden en landen. Schrijven met Pennenstreken is zo nooit verloren tijd, maar altijd functioneel.
Verschijningsdata materialen nieuwe versie
Groep 1 en 2: 2015 - 2016
Groep 3 en 4: 2014 - 2015
Groep 5 en 6: 2015 - 2016
Groep 7 en 8: 2016 - 2017
In de nieuwe versie van Pennenstreken leren kinderen in de eerste helft van groep 4 hoofdletters schrijven. In de tweede helft van groep 4 is het leren schrijven gekoppeld aan de leerlijn spelling. Het doel is om een leesbaar en vlot te schrijven eigen handschrift te realiseren.
Koppeling met spelling
In groep 4 wordt er een koppeling gemaakt tussen spellingsdidactiek en Pennenstreken. Spellingsmoeilijkheden worden in Pennenstreken herhaald en toegepast in extra woorden, bijvoorbeeld woorden schrijven met ij en ei. De schrijflessen van Pennenstreken sluiten aan bij de referentiedoelen voor spelling, zoals die bijvoorbeeld worden gebruikt in Spelling in beeld. Zo wordt de tijd die nodig is om te leren schrijven in groep 4 efficiënt gebruikt.
Koppeling met andere vakgebieden
Nadat leerlingen in groep 3 alle kleine letters hebben leren schrijven, is het in groep 4 tijd voor de hoofdletters. Er wordt een koppeling gelegd met andere vakgebieden, zoals bijvoorbeeld zaakvakken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het automatiseren van hoofdsteden en landen en het schrijven van namen van hoofdsteden en landen. Schrijven met Pennenstreken is zo nooit verloren tijd, maar altijd functioneel.
Verschijningsdata materialen nieuwe versie
Groep 1 en 2: 2015 - 2016
Groep 3 en 4: 2014 - 2015
Groep 5 en 6: 2015 - 2016
Groep 7 en 8: 2016 - 2017
ISBN/artikelnr. | 9789048718429 |
---|---|
Titel | Pennenstreken v2 - 4 - oefenboekje B |
Uitgever | Zwijsen |
Methode/Serie | Pennenstreken |
Groep/Niveau | Groep 4 |
Vak | Schrijven |
Leerlijn/Vaardigheden | Schrijfvaardigheid |
Soort | Werkboek |
Trefwoord | Basisstof |
Bindwijze | Boek |
Boeksoort | (basis) schoolboek / studieboek |
Voorraadstatus | Leverbaar 2-5 werkdagen |
Downloads
video
|
||||
Voorbeeld
|