Herziene methode rekenen voor het basisonderwijs.
Voor groep 1-2 bestaat het materiaal uit een activiteitenboek en een rekenkist. De activiteiten zijn uiteenlopend: naast kringactiviteiten zijn er activiteiten die in de speelzaal of op het schoolplein plaatsvinden, maar ook aan tafel en in de bouwhoek wordt er gerekend, geredeneerd en gemeten. Elke activiteit duurt 20 à 30 minuten. De kist is additioneel aan te schaffen en bevat materialen die gebruikt kunnen worden bij het uitvoeren van de activiteiten.
De methode bestaat vanaf groep 3 per jaargroep uit twee leerlingboeken, twee werkboeken (vier in groep 3-4), twee antwoordenboeken, twee handleidingen, twee kopieermappen, kaartenbakken met extra oefenstof, differentiatiemateriaal, methodegebonden software en digibordsoftware. Elk leerjaar is verdeeld in 12 blokken van 3 weken. Een blok bestaat uit 2 weken basisstof. Na de toetsing in week 3 biedt de methode mogelijkheden voor herhaling (weer) of verrijking (meer). In de eerste 2 weken zijn er afwisselend 4 leerkrachtgebonden lessen en 6 zelfstandige werklessen. In les 8 en 9 van elk blok worden standaard meten en meetkunde geoefend. De duur van de lessen varieert van 30 tot 45 minuten in jaargroep 3 en loopt naar 45 tot 60 minuten voor jaargroep 8.
Differentiatie tijdens de zelfstandige werklessen is mogelijk op verschillende manieren, o.a. via vragen in verschillende moeilijkheidsgradaties en via verrijkingsopgaven. Vanaf groep 5 is er de F-lijn, materiaal voor rekenzwakke leerlingen. Voor groep 5-8 zijn er per groep: twee F-schriften (werkboeken), twee F-lijn antwoordenboeken en twee F-lijn handleidingen.
De toetsen, in de vorm van blok-, context- en tempotoetsen uit de kopieermap, zijn met ingang van het schooljaar 2012/2013, ook op de computer te maken via mijnklas.nl. De toetssoftware bevat een registratiesysteem, dat de individuele en groepsresultaten volgt per leerdoel. De resultaten uit het leerlingvolgsysteem verwijzen door naar de specifieke onderdelen in de boeken.
Voor Rekenrijk worden compactingprogramma's gemaakt. Deze bevatten adviezen bij elke afzonderlijke opgave in de methode. Per les wordt aangegeven wat de leerling bij elke opgave moet doen/maken en wat hij mag overslaan. De compactingprogramma's zijn uitgewerkt in routeboekjes voor de leerlingen.
Voor groep 1-2 bestaat het materiaal uit een activiteitenboek en een rekenkist. De activiteiten zijn uiteenlopend: naast kringactiviteiten zijn er activiteiten die in de speelzaal of op het schoolplein plaatsvinden, maar ook aan tafel en in de bouwhoek wordt er gerekend, geredeneerd en gemeten. Elke activiteit duurt 20 à 30 minuten. De kist is additioneel aan te schaffen en bevat materialen die gebruikt kunnen worden bij het uitvoeren van de activiteiten.
De methode bestaat vanaf groep 3 per jaargroep uit twee leerlingboeken, twee werkboeken (vier in groep 3-4), twee antwoordenboeken, twee handleidingen, twee kopieermappen, kaartenbakken met extra oefenstof, differentiatiemateriaal, methodegebonden software en digibordsoftware. Elk leerjaar is verdeeld in 12 blokken van 3 weken. Een blok bestaat uit 2 weken basisstof. Na de toetsing in week 3 biedt de methode mogelijkheden voor herhaling (weer) of verrijking (meer). In de eerste 2 weken zijn er afwisselend 4 leerkrachtgebonden lessen en 6 zelfstandige werklessen. In les 8 en 9 van elk blok worden standaard meten en meetkunde geoefend. De duur van de lessen varieert van 30 tot 45 minuten in jaargroep 3 en loopt naar 45 tot 60 minuten voor jaargroep 8.
Differentiatie tijdens de zelfstandige werklessen is mogelijk op verschillende manieren, o.a. via vragen in verschillende moeilijkheidsgradaties en via verrijkingsopgaven. Vanaf groep 5 is er de F-lijn, materiaal voor rekenzwakke leerlingen. Voor groep 5-8 zijn er per groep: twee F-schriften (werkboeken), twee F-lijn antwoordenboeken en twee F-lijn handleidingen.
De toetsen, in de vorm van blok-, context- en tempotoetsen uit de kopieermap, zijn met ingang van het schooljaar 2012/2013, ook op de computer te maken via mijnklas.nl. De toetssoftware bevat een registratiesysteem, dat de individuele en groepsresultaten volgt per leerdoel. De resultaten uit het leerlingvolgsysteem verwijzen door naar de specifieke onderdelen in de boeken.
Voor Rekenrijk worden compactingprogramma's gemaakt. Deze bevatten adviezen bij elke afzonderlijke opgave in de methode. Per les wordt aangegeven wat de leerling bij elke opgave moet doen/maken en wat hij mag overslaan. De compactingprogramma's zijn uitgewerkt in routeboekjes voor de leerlingen.
ISBN/artikelnr. | 9789001306601 |
---|---|
Titel | Rekenrijk 3e editie 7b werkboek |
Uitgever | Noordhoff uitgevers |
Methode/Serie | Rekenrijk |
Groep/Niveau | Groep 7 |
Vak | Rekenen |
Soort | Werkboek |
Trefwoord | Basisstof, Extra oefenstof |
Bindwijze | Boek |
Boeksoort | (basis) schoolboek / studieboek |
Voorraadstatus | Leverbaar 2-5 werkdagen |