Klantenservice SchoolboekenThuis: 020 - 589 09 70

Klik hier voor het Thuiswinkelcertificaat

Begrijpend lezen

Groep 1 - 3

Een belangrijk doel van lezen op de basisschool is dat kinderen in staat zijn om teksten gericht te lezen. Ze moeten leren een leesaanpak te kiezen die past bij de tekstsoort. In de eerste plaats komen ze vanaf groep 1 al in aanraking met verschillende soorten teksten: prentenboeken, informatieve boeken en brieven bijvoorbeeld. In de tweede plaats helpt de leerkracht de kinderen een tekst op een systematische manier aan te pakken. Dat begint al in groep 3.

 

Groep 4 en 5

Begrijpend lezen is de verbanden tussen woorden en zinnen in geschreven taal kunnen zien en begrijpen. Een actief, probleemoplossend proces: de leerling achterhaalt tijdens het lezen de betekenis van taal. In de middenbouw is belangrijk dat kinderen leren hoe ze een zakelijke tekst (met informatie, uitleg of een mening) moeten ‘aanpakken’ door leesstrategieën toe te passen. Bijvoorbeeld: het onderwerp bepalen aan de hand van titel of illustraties en hun eigen voorkennis of de betekenis van een moeilijk woord afleiden uit de context. Hoe groter woordenschat en kennis van taal en de wereld, hoe beter begrijpend lezen gaat.

 

Groep 6 - 8

Bij begrijpend lezen achterhaalt de leerling tijdens het lezen de betekenis van taal. Door de juiste leesstrategie bij het tekstdoel te leren kiezen, kan hij de informatie vinden die hij nodig heeft om een opdracht te maken of taak uit te voeren. In de bovenbouw leren kinderen hun leesgedrag steeds beter te plannen, controleren en corrigeren. Doelgericht lezen neemt een belangrijke plek in, net als het herkennen van kenmerken van tekstsoorten. Ook krijgen ze door veel te oefenen met teksten en expliciete instructie over leesstrategieën meer zicht op de structuur van teksten. Daarnaast oefenen ze in samenvatten.

Artikelen 1 tot 15 van 117 in totaal

per pagina
Pagina:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Van hoog naar laag sorteren

Artikelen 1 tot 15 van 117 in totaal

per pagina
Pagina:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Van hoog naar laag sorteren